Aj keď výrobcovia horských bicyklov každý rok predstavujú rôzne technologické novinky, len máloktorá ma skutočne zaujme. Väčšinou ide o nové alebo mierne vylepšené verzie toho, čo už dávno funguje. No pred pár rokmi mi nejako ušlo, keď SRAM po prvýkrát ukázal elektronické tlmenie s názvom RockShox Flight Attendant. Vtedy bol tento automatický systém odpruženia viac zameraný na enduro pretekárov a medzi bežných jazdcov sa príliš nedostal. Už vtedy to však bola zaujímavá „hračka“, ktorá pretekárov odbremenila od neustáleho prehadzovania medzi polohami tlmenia.
Možno si poviete – načo riešiť inteligentné odpruženie? Lenže pri veľkých zdvihoch a stále otvorenom tlmení je šliapanie oveľa menej efektívne ako v prípade, keď si ho zamknete alebo necháte len mierne aktívne. A presne to už vedel Flight Attendant od RockShoxu robiť v roku 2021. Vtedy systém získaval informácie z pedálového senzora, ktorý rozoznával, či šliapete alebo nie.
(Nezabudni si ho pozrieť, ak ťa zaujíma reálny test a dojmy z jazdy)
Zásadný upgrade, ktorý tento systém posunul aj do sveta XC bicyklov a maratónskeho jazdenia, prišiel v roku 2024. Do systému pribudol nový algoritmus a podpora údajov z wattmetra, čo výrazne zmenilo jeho zameranie, reakcie a celkový spôsob fungovania. Funkcia Adaptive Ride Dynamics prináša úplnú automatiku, ktorá robí všetko za vás – rýchlo, efektívne a najmä presne. Navyše sa systém učí, ako jazdíte – nasníma si vaše výkonové zóny a naplno sa prejaví približne po siedmich jazdách.
Momentálne mám na Sparku s týmto adaptívnym systémom odpruženia najazdených takmer 600 km a musím povedať, že ma Flight Attendant veľmi príjemne prekvapil. Má to celé zmysel aj pre nás „hobíkov“? Odpoveď a všetky podstatné informácie o tejto prelomovej technológii odpruženia nájdete v našom novom videu